1) De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren
Voorbeelden zijn hiervoor eigenlijk al gegeven, zo gebruik ik verschillende sites om op de hoogte te blijven van ICT ontwikkelingen. En deze deel ik dan bijvoorbeeld door whatsapp groepen, facebook groepen etc. Ook tijdens bijeenkomsten of treinreizen hebben we het wel eens over dit soort zaken en wisselen we kennis met elkaar uit. Zelf heb ik ook al verschillende sites gemaakt (dan wel in groepjes dan wel niet in groepjes). Een voorbeeld hiervan is de site die ik in een groepje heb gemaakt over Peize voor het vak dorpsonderzoek. Bij dit vak waren er meerdere groepjes waar we bijeenkomsten mee hadden, tijdens de bijeenkomsten ging het ook vaak over de inrichting van hun site, de voordelen van het gebruik van webnode of juist andere sites waar je makkelijk een site mee maakt.
2) De docent ondersteunt en motiveert collega's en leerlingen in hun ICT ontwikkeling
Ik probeer altijd zoveel mogelijk te helpen met ICT tot in hoeverre mij kennis strekt. Dat zie je ook bij de foto, waar ik een leerling help met het gebruik van hun iPad (op het VHS had ik een iPad klas). Ik probeer door lessen hier over te geven, bijvoorbeeld over hoe bronnen op te zoeken en hoe weet ik wanneer bronnen goed te gebruiken zijn. Hiermee probeer ik de leerlingen enige kennis over ICT bij te brengen, en doordat ze zien dat ik veel gebruik maak van ICT worden zij ook gemotiveerd voor het gebruik van ICT.

Ook leer ik daarbij zelf veel van hun, zij weten immers ook al behoorlijk wat over ICT. Collega's met problemen probeer ik ook te helpen met ICT, zo heb ik Marc Biezenaar (mijn coach bij het werkman) tijdens een les van hem geholpen met het feit dat de computer het niet deed, dit heb ik toen voor hem opgelost en aangegeven wat hij volgende keer wanneer het weer voorkomt moet doen. (Hij kreeg wanneer ie op de computer zat zijn activboard niet aan, want dan viel het computerscherm weg. Toen heb ik simpelweg als commando opgegeven dupliceren en het werkte weer). Dit heb ik ook toegepast op het VHS, waar ik mijn eigen laptop aansloot op het digibord, met bijkomstig geluid en beeld. Hiervoor moest ik ook het beeld dupliceren en stekers aansluiten, dit heb ik toen gelijk voor gedaan voor mijn coach die nu ook weet hoe hij zijn eigen laptop op de school kan aansluiten. Zie foto's.



Daarnaast deelde ik tijdens mijn stage op het VHS, waar ik een tweede klas VMBO T les gaf, de powerpoints en opdrachten die ik gemaakt had, met mijn coach zodat hij deze les in de andere klas kan geven (ook een VMBO T 2e klas), dit delen deed ik heel simpel door in een mail naar de coach mijn powerpoint en opdrachten te versturen. Zo wissel ik dus ICT producten uit met een collega.
Maak jouw eigen website met JouwWeb